Dekorativt billede af Personalejuridisk konsulent Karin Klausen

Karin Klausen

Personalejuridisk konsulent

Som personalejuridisk konsulent nørder Karin Klausen paragraffer, når det er nødvendigt. Men ellers trives hun med en uforudsigelig arbejdsdag, tunge personalesager og svære samtaler.

Det er ikke altid sjovt at arbejde med de opgaver, der lander på Karin Klausens bord.

- Men det er spændende, siger hun.

Som personalejuridisk konsulent er hun nemlig ofte inde over de svære samtaler, som kommunens ledere ind imellem er nødt til at tage med en medarbejder – f.eks. omkring sygefravær eller i sager, hvor en medarbejder står til at blive afskediget.

- Vi er altid med inde over i afskedigelsessager. Det handler om at sikre, at alle formaliteter er i orden, at vi overholder praksis og lovgivning. Vi bliver djævelens advokat, der stiller de kritiske spørgsmål, og vi understøtter samtalen for at sikre, at alle får en ordentlig behandling. Vi kan ikke ændre på realiteterne, men vi kan sikre, at det foregår på en god og respektfuld måde, når en medarbejder af den ene eller den anden grund ikke skal være her længere, fortæller Karin Klausen.

Nye udfordringer

Egentlig arbejdede hun som personalekonsulent, men havde lyst til at prøve noget nyt. Efter kommunesammenlægningen gik Karin Klausen derfor efter ’alle de opgaver, der ikke kun handlede om løn’.

- Vi skulle harmonere løn- og personaleafdelingerne fra fem kommuner, så der var en del opgaver, som handlede om at tale sammen og finde løsninger, fortæller hun.

Dét er egentlig også tit essensen i jobbet som personalejuridisk konsulent, hvor konfliktnedtrapning og vejledning i forhold til de svære samtaler fylder – sammen med de tørre paragraffer:

- Jeg bruger ikke ret meget tid på at nørde paragraffer, men vi holder os selvfølgelig opdaterede på ny lovgivning og på den praksis, der er. Personalejura er et afgrænset område, som du kan sætte dig ned og læse og lære, siger Karin Klausen og forklarer, at det er de menneskelige relationer, der gør arbejdet spændende.

En god dag på jobbet

En god arbejdsdag for Karin Klausen er derfor også en dag, hvor hun kan bruge sin specialiserede viden til at hjælpe en svær sag et skridt videre.

- En god dag for mig er, når en leder er tilfreds med den hjælp han eller hun har fået hos os, fordi vi har hjulpet med til at finde en løsning, alle kan se sig selv i, forklarer hun og tilføjer:

- Jeg har en uforudsigelig arbejdsdag, og jeg har en stor berøringsflade, hvor jeg taler med folk fra hele organisationen. Det kan jeg rigtig godt lide. Og så har jeg en høj grad af frihed til selv at tilrettelægge min arbejdsdag. Vi har et virkelig godt arbejdsmiljø med en god arbejdsmoral og en stor grad af tillid, der f.eks. også kommer til udtryk i, at vi har faste hjemmearbejdsdage.   

Noget af det, Karin Klausen også er glad for er, at Personaleafdelingen er åben for ny udvikling, f.eks. når det kommer til at få udviklet robotter til at klare det rutineprægede, repeterende arbejde.

- Vi er en arbejdsplads, der hele tiden forsøger at følge med udviklingen – og er også first movers på nogle områder, f.eks. var vi nogle af de første til at indføre digitale underskrifter.