Dekorativt billede af afdelingsleder Gitte Ebbesen

Et godt stykke oppe ad den kommunale karrierestige

Gitte Ebbesen startede som kontorelev og har gennem sine godt 20 år i kommunen fået både opbakning og uddannelsesmuligheder, så hun i dag er leder af sin gamle afdeling.

Gitte Ebbesen var 18 år og kom direkte fra Handelsskolen, da hun første gang trådte indenfor hos Skjern Kommune som kontorelev.

Undervejs i læretiden var hun i Økonomiafdelingen, i Skat, på Pensionskontoret og til sidst på Personalekontoret, hvor der tilfældigvis også var et ledigt job, da hun var færdiguddannet kontorassistent i 2004.

Siden har den nu 41-årige Gitte Ebbesen taget adskillige skridt op ad den direkte karrierestige – og sidder i dag som afdelingsleder for Personale og Kantinerne i Ringkøbing-Skjern Kommune.

- Det var lidt tilfældigt, at jeg endte med at gå i lære i kommunen, fortæller hun og tilføjer:

- Jeg vidste, at jeg ville i lære, og jeg vidste, at det skulle være inden for administration, men jeg kiggede også efter elevplads i banker og hos ejendomsmæglere. Jeg så, at Skjern Kommune søgte en kontorelev, så jeg søgte stillingen – og fik den.

Kommunesammenlægning gav nye muligheder

Ved kommunesammenlægningen fulgte Gitte Ebbesen med – først som personalekonsulent, i 2019 som administrativ leder for Kantinerne og siden 2020 som afdelingsleder for Personale og Kantinerne:

- Det er et område, hvor der har været en rigtig stor udvikling, og jeg har altid haft det godt med at være med i det mere strategiske rum - dér, hvor beslutningerne træffes, fortæller hun.

Sideløbende med konsulentarbejdet har hun bygget på sine erfaringer og faglige kvalifikationer:

- Jeg har fået alle de muligheder, jeg kunne ønske for at efteruddanne og videreudvikle mig fagligt. Der har været nogen, der har troet på, at det kunne jeg godt. Hver gang jeg er blevet tilbudt uddannelse, nye opgaver og ansvar, har jeg syntes, at det lød spændende, så derfor har jeg altid sagt ja.

Del af kommunens første ledelsestalentforløb

Derfor var det med ledelsens opbakning, da Gitte Ebbesen først tog en projektlederuddannelse, derefter en professionsbachelor i offentlig administration, var med på kommunens første ledelsestalentforløb, og senest tog en diplomuddannelse i ledelse.

- Det næste skridt skulle være en Master, men det er ikke min ambition. I hvert fald ikke lige nu, siger Gitte Ebbesen og tilføjer, at det at være leder ikke kun handler om at uddanne sig, men også i høj grad om den udvikling, den daglige ledelse af dygtige medarbejdere giver.

- Jeg har det rigtig godt lige her, hvor jeg både er i det strategiske rum, men også tæt på driften og tæt på enhederne – og hvor vi i Personale er med til at understøtte hele organisationen. Det stiller store krav til de personalekonsulenter, jeg har under mig, men det er fantastisk at se, hvordan de vokser i den rolle.

- Hvis jeg tænker 10 år tilbage var det en helt anden afdeling med nogle helt andre funktioner, – og om 10 år er vi igen en helt anden afdeling i forhold til i dag. Det bliver vildt spændende at se, hvordan f.eks. AI og endnu mere digitalisering kan understøtte vores kerneopgave.